Przekształcenie Stowarzyszenia MOFT w Stowarzyszenie Metropolia Toruńska
W dniu 17 stycznia 2025 r. Uchwałą nr 45/2025 Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Torunia uchwalono zmiany w Statucie Stowarzyszenia, które ze Stowarzyszenia MOFT przekształca się w Stowarzyszenie Metropolia Toruńska. Stowarzyszenie pełnić będzie funkcję Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i stanowić wspólną reprezentację jednostek samorządu terytorialnego tworzących Metropolię Toruńską oraz wdrażających ZIT w rozumieniu ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.
Celem Stowarzyszenia jest współdziałanie na rzecz zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Metropolii Toruńskiej oraz budowania jej silnej pozycji konkurencyjnej w kraju i za granicą w oparciu o partnerski model współpracy wszystkich interesariuszy Stowarzyszenia, z wykorzystaniem ich potencjałów wewnętrznych, wiedzy i aktywności oraz z poszanowaniem historycznej odrębności i niezależności.
Stowarzyszenie realizuje powyższy cel poprzez:
- urzeczywistnianie, ochronę i reprezentowanie wspólnych interesów członków Stowarzyszenia;
- wspólne planowanie rozwoju, poprzez uzgadnianie kierunków i celów rozwojowych Metropolii Toruńskiej, w tym przygotowanie wspólnej strategii rozwoju (strategii ponadlokalnej);
- kształtowanie tożsamości Metropolii Toruńskiej w świadomości mieszkańców, a także budowanie oraz wzmacnianie jej ponadregionalnego i międzynarodowego wizerunku;
- podejmowanie inicjatyw na rzecz nawiązywania kontaktów krajowych i międzynarodowych oraz realizacji współpracy w szczególności w zakresie gospodarczym, naukowym i kulturalnym;
- współpracę z administracją publiczną, stowarzyszeniami i korporacjami samorządowymi, w szczególności Unią Metropolii Polskich oraz z organizacjami międzynarodowymi;
- wzmacnianie wpływu członków Stowarzyszenia na programowanie polityki rozwoju na poziomie regionalnym, krajowym i europejskim poprzez m. in. inicjowanie i opiniowanie projektów dokumentów regionalnych, krajowych i europejskich, w zakresie polityki rozwoju;
- wypracowanie sprawnego, partnerskiego modelu współpracy na rzecz efektywnej realizacji zadań publicznych;
- prowadzenie monitoringu procesów społeczno-gospodarczych obszaru Metropolii Toruńskiej, w tym przygotowywanie i zlecanie specjalistycznych opracowań diagnostycznych oraz analitycznych;
- podejmowanie wspólnych inicjatyw gospodarczych i społecznych oraz realizację wspólnych przedsięwzięć prorozwojowych mających na celu zrównoważony, wszechstronny rozwój Metropolii Toruńskiej;
- pełnienie funkcji i realizację zadań Związku ZIT, w tym wynikających z Umowy Partnerstwa do realizacji Polityki Spójności 2021-2027 w Polsce;
- pozyskiwanie środków finansowych na realizację przedsięwzięć prorozwojowych i wspólną realizację projektów;
- projektowanie i realizację zintegrowanych przedsięwzięć odpowiadających w sposób kompleksowy na potrzeby i problemy całego obszaru;
- wymianę doświadczeń, inspirowanie i wdrażanie działań umożliwiających efektywne i skuteczne zarządzanie obszarem Stowarzyszenia m. in. w zakresie zrównoważonego transportu publicznego, planowania przestrzennego, ochrony środowiska i klimatu, gospodarki, usług społecznych oraz kultury i turystyki;
- wsparcie eksperckie członków Stowarzyszenia w realizacji zadań;
- prowadzenie działalności szkoleniowej oraz edukacyjnej i promocyjnej, związanej z realizacją celów Metropolii Toruńskiej;
- współpracę z władzami i instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie funduszy pomocowych;
- inne działania realizujące cele statutowe.
Członkami Stowarzyszenia są gminy i powiaty tworzące Metropolię Toruńską: Gmina Miasta Toruń oraz Powiat Aleksandrowski, Powiat Chełmiński, Powiat Golubsko-Dobrzyński, Powiat Toruński, Gmina Miejska Aleksandrów Kujawski, Gmina Miasto Chełmno, Gmina Miasta Chełmża, Gmina Miejska Ciechocinek, Gmina Miasto Golub-Dobrzyń, Gmina Kowalewo Pomorskie, Gmina Miejska Nieszawa, Gmina Aleksandrów Kujawski, Gmina Bądkowo, Gmina Chełmno, Gmina Chełmża, Gmina Ciechocin, Gmina Czernikowo, Gmina Golub-Dobrzyń, Gmina Kijewo Królewskie, Gmina Koneck, Gmina Lisewo, Gmina Lubicz, Gmina Łubianka, Gmina Łysomice, Gmina Obrowo, Gmina Papowo Biskupie, Gmina Raciążek, Gmina Radomin, Gmina Stolno, Gmina Unisław, Gmina Waganiec, Gmina Wielka Nieszawka, Gmina Zakrzewo, Gmina Zbójno, Gmina Zławieś Wielka.
„Jesteśmy świadkami dziejącej się historii. Budujemy wspólną metropolię z jeszcze większym potencjałem gospodarczym i społecznym. Przed nami bardzo wiele zmian, które będą działy się bardzo szybko w kontekście nowego obszaru metropolitalnego. Jest to obszar, który pojawia się nie tylko jako nowy na mapie regionu województwa kujawsko-pomorskiego, ale również na mapie kraju, więc o tym też chcielibyśmy zawiadomić wszystkie władze centralne, z Prezesem Rady Ministrów, właściwymi ministrami oraz wojewodę i marszałka. Musimy pokazać na poziomie krajowym, że trzeba nas postrzegać jako ośrodek II rzędu, czyli metropolię ponadregionalną. Celem Stowarzyszenia jest współdziałanie na rzecz zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Metropolii Toruńskiej oraz budowania jej silnej pozycji konkurencyjnej w kraju i za granicą, w oparciu o partnerski model współpracy wszystkich interesariuszy stowarzyszenia, z wykorzystaniem ich potencjałów wewnętrznych, wiedzy i aktywności oraz z poszanowaniem historycznej odrębności i niezależności” - Paweł Gulewski, Prezydent Miasta Torunia, prezes zarządu stowarzyszenia.
Przyczyny powstania Metropolii Toruńskiej
- Koncepcja Rozwoju Kraju 2050 (KRK) – długookresowy dokument krajowej polityki rozwoju, w którym w typologii ośrodków centralnych zidentyfikowano Toruń jako ośrodek III rzędu – aglomerację regionalną
- Pozycja ta zdecydowanie nie odzwierciedla poziomu rozwoju i aspiracji Torunia i jego obszaru funkcjonalnego
- Aktualnie trwają prace nad Średniookresową Strategią Rozwoju Kraju do 2035 r. Zgodnie z informacją z Ministerstwa KRK jest zdjęciem stanu obecnego, a to właśnie ŚSRK ma zawierać stan docelowy wizji rozwoju miast i ich obszarów funkcjonalnych
Zadania Metropolii Toruńskiej:
- urzeczywistnianie, ochrona i reprezentowanie wspólnych interesów członków Stowarzyszenia
- wspólne planowanie rozwoju, poprzez uzgadnianie kierunków i celów rozwojowych Metropolii Toruńskiej, w tym przygotowanie wspólnej strategii rozwoju (strategii ponadlokalnej)
- kształtowanie tożsamości Metropolii Toruńskiej w świadomości mieszkańców, a także budowanie oraz wzmacnianie jej ponadregionalnego i międzynarodowego wizerunku
- podejmowanie inicjatyw na rzecz nawiązywania kontaktów krajowych i międzynarodowych oraz realizacji współpracy w szczególności w zakresie gospodarczym, naukowym i kulturalnym
- współpracę z administracją publiczną, stowarzyszeniami i korporacjami samorządowymi, w szczególności Unią Metropolii Polskich oraz z organizacjami międzynarodowymi
- wzmacnianie wpływu członków Stowarzyszenia na programowanie polityki rozwoju na poziomie regionalnym, krajowym i europejskim poprzez m.in. inicjowanie i opiniowanie projektów dokumentów regionalnych, krajowych i europejskich w zakresie polityki rozwoju
- wypracowanie sprawnego, partnerskiego modelu współpracy na rzecz efektywnej realizacji zadań publicznych
- prowadzenie monitoringu procesów społeczno-gospodarczych Metropolii Toruńskiej, w tym przygotowywanie i zlecanie specjalistycznych opracowań diagnostycznych oraz analitycznych
- podejmowanie wspólnych inicjatyw gospodarczych i społecznych oraz realizację wspólnych przedsięwzięć prorozwojowych, mających na celu zrównoważony, wszechstronny rozwój Metropolii Toruńskiej
- pełnienie funkcji i realizację zadań Związku ZIT, w tym wynikających z Umowy Partnerstwa do realizacji Polityki Spójności 2021-2027 w Polsce
- pozyskiwanie środków finansowych na realizację przedsięwzięć prorozwojowych i wspólną realizację projektów
- projektowanie i realizację zintegrowanych przedsięwzięć odpowiadających w sposób kompleksowy na potrzeby i problemy całego obszaru
- wymianę doświadczeń, inspirowanie i wdrażanie działań umożliwiających efektywne i skuteczne zarządzanie obszarem Stowarzyszenia m.in. w zakresie zrównoważonego transportu publicznego, planowania przestrzennego, ochrony środowiska i klimatu, gospodarki, usług społecznych oraz kultury i turystyki
- wsparcie eksperckie członków Stowarzyszenia na ich wniosek w realizacji zadań
- prowadzenie działalności szkoleniowej oraz edukacyjnej i promocyjnej, związanej z realizacją celów Metropolii Toruńskiej
- współpracę z władzami i instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie funduszy pomocowych
- inne działania realizujące cele statutowe
Kalendarium działań
- 17 stycznia 2025 r. – Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia MOFT w zakresie podjęcia decyzji o zmianie statutu, uroczyste podpisanie deklaracji o utworzeniu Stowarzyszenia Metropolia Toruńska
- styczeń 2025 r. – przekazanie informacji o utworzeniu Metropolii Toruńskiej i listu intencyjnego wyrażającego wolę szeroko zakrojonej współpracy do najważniejszych organów administracyjnych Państwa: Premiera, Rady Ministrów, Marszałków Sejmu i Senatu, Wojewody oraz do Komisji Europejskiej
- rozpoczęcie prac nad Strategią Rozwoju Ponadlokalnego Metropolii Toruńskiej (przyjęcie dokumentu – grudzień 2025 r.)
- luty 2025 – podjęcie starań o wpisanie do Unii Metropolii Polskich
- 2025 r. – prowadzenie działań w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych na rozwój Metropolii, prowadzenie działań w celu uzyskania korzystnych dla Metropolii Toruńskiej zapisów w przyszłych rozwiązaniach ustawowych w obszarze metropolii krajowych (Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju)
Fot.: copyright UMT 2025 autor: Jacek Kutyba
Kontakt

Urząd Gminy Łysomice
ul. Warszawska 8
87-148 Łysomice
woj. kujawsko-pomorskie
tel. 56/678-32-22
fax 56/678-35-05
e-mail: sekretariat@lysomice.pl
Archiwalna strona BIP
Godziny urzędowania:
Poniedziałek: 7:30 - 15:15
Wtorek: 7:30 - 16:30
Środa: 7:30 - 15:15
Czwartek: 7:30 - 15:15
Piątek: 7:30 - 15:15