Czynniki wpływające na wzrost kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów w Gminie Łysomice

Szanowni Państwo, przed nami trudny okres związany z wdrożeniem nowego systemu odpłatności za śmieci. Gospodarka odpadami komunalnymi to temat, który w ostatnim czasie coraz częściej jest podejmowany przez wszystkie samorządy w Polsce. Całą Polskę zalała fala podwyżek za odbiór śmieci. Wzrost kosztów funkcjonowania system gospodarowania odpadami, wynikający między innymi ze zmian w przepisach i sytuacji rynkowej, wymusza na gminie regulacje w zakresie opłat za wywóz śmieci. Bezpośredni wpływ na ten stan ma wzrost kosztów składowania śmieci na wysypiskach. Wprowadzona 20 lipca 2019 r. nowelizacja ustawy o odpadach wprowadza m.in.: skrócenie okresu magazynowania odpadów, obowiązek wizyjnego systemu kontroli miejsc magazynowania lub składowania odpadów, zmianę zasad wydawania zezwoleń na prowadzenie działalności związanej z odbieraniem i gospodarowaniem odpadami. Zmiany, których autorem było Ministerstwo Środowiska, były podyktowane coraz częstszymi zjawiskami porzucania odpadów jak również pożarami składowisk śmieci. Dostosowanie przedsiębiorstw do nowych obostrzeń spowodowało wzrost cen odbioru odpadów.

Zgodnie z przepisami znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach miesięczna wartość usługi Wykonawcy od 2021 r. jest uzależniona od ilości faktycznie odebranych i zagospodarowanych odpadów. Biorąc pod uwagę powyższe, ilość mieszkańców Gminy Łysomice oraz ilości odpadów powstających na terenie nieruchomości zamieszkałych wynika, iż dotychczasowe opłaty za gospodarowanie odpadami wnoszone przez mieszkańców Gminy Łysomice nie są w stanie pokryć całkowitego kosztu funkcjonowania systemu.

Czynnikiem istotnie wpływającym na wzrost kosztów zagospodarowania odpadów jest tzw. opłata marszałkowska. To obligatoryjna należność płacona za korzystanie ze środowiska, w tym za składowanie i magazynowanie odpadów. Wbrew nazwie jej wysokość jest ustalana Rozporządzeniem Rady Ministrów i waloryzowana przez Ministra Środowiska. Jeszcze w 2018 r. wynosiła ona 140 zł za tonę, w 2019 r. – 170 zł, a w 2020 r. już 270 zł. Ale to nie koniec. Do tego dochodzi inflacja, wzrost cen za prąd, a od 2020 roku kolejny wzrost płacy minimalnej, co przełoży się automatycznie na wzrost cen usług.

Uchwalona w lipcu 2019 r. nowa ustawa śmieciowa (formalnie: ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) weszła w życie 6 września ubiegłego roku i wprowadziła szereg obostrzeń. W myśl znowelizowanych przepisów osoby, które nie segregują odpadów, zapłacą za wywóz śmieci od dwóch do czterech razy więcej niż osoby segregujące. Tak wysoka opłata zgodnie z założeniem ustawowym ma zmotywować mieszkańców do segregowania odpadów. Sytuacje o niewywiązywaniu się z obowiązku segregacji będą zgłaszać pracownicy firmy, która zajmuje się wywozem odpadów (w gminie Łysomice dzieje się to już zresztą obecnie i jest realizowane przez Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Chełmży). Będą oni sprawdzać m.in. nie tylko to, czy mieszkańcy faktycznie segregują odpady, ale również czy robią to prawidłowo – z podziałem na pięć frakcji: papier, szkło, tworzywa sztuczne i metale, bioodpady i odpady zmieszane.

Główną przyczyną podwyżek opłat są coraz wyższe koszty gospodarowania odpadami. Gminy muszą się mierzyć m.in. z wyższymi kosztami zagospodarowania odpadów w Instalacjach Komunalnych oraz kosztownym procesem odbioru śmieci (m.in. obowiązek segregacji na więcej frakcji niż kiedyś). Również błędy popełniane przez mieszkańców przy segregacji oznaczają dla gmin dodatkowe wydatki.

W efekcie nawet gminy, które długo opierały się podwyżkom, a do takich należy Gmina Łysomice musiały w końcu je wprowadzić.

Dla przykładu do 2019 r. przetworzenie tony odpadów z terenu Gminy Łysomice w Zakładzie Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Toruniu kosztowało 205,00 zł za tonę zmieszanych odpadów komunalnych i 93,00 zł za tonę odpadów ulegających biodegradacji. W roku 2021 koszt odbioru i zagospodarowania zarówno zmieszanych odpadów komunalnych jak i bioodpadów kosztować będzie 702,00 zł za tonę.

Prawidłowo skalkulowana opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi powinna z jednej strony zapewniać sprawne funkcjonowanie systemu odbioru odpadów na terenie gminy, z drugiej zaś nie powinna stanowić źródła jej dodatkowych zysków, co oznacza, że gmina nie może zarabiać na odpadach. Należy skalkulować opłatę dla mieszkańca, by pokryć koszty odbioru i zagospodarowania odpadów. Od 2017 roku udawało się utrzymywać stałą stawkę, płatną od ilości osób w gospodarstwie domowym.

Obowiązująca umowa na usługę odbioru i zagospodarowania odpadów z terenu nieruchomości zamieszkałych zlokalizowanych na terenie Gminy Łysomice : 62.2017.U. zawarta w dniu 31.05.2017 r. Aneksowana 27.12.2020 r.

Wykonawca: Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o. o., ul. Toruńska 1, 87 – 140 Chełmża

Termin obowiązywania umowy: od 01.07.2017 r. do 31.12.2020 r. (42 miesiące).

Wartość umowy: 3.424.680,00 brutto (VAT 8%) – po podpisaniu aneksu wartość umowy wyniosła 3.919.680,00 brutto.

W ramach postępowania przetargowego na realizację usługi zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych, zlokalizowanych na terenie Gminy Łysomice w 2021 r. w dniu 03.11.2020 r. wpłynęła 1 oferta, złożona przez dotychczasowego Wykonawcę tj. Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o. o., ul. Toruńska 1, 87 – 140 Chełmża.

Zgodnie z przepisami znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach miesięczna wartość usługi Wykonawcy od 2021 r. jest uzależniona od ilości faktycznie odebranych i zagospodarowanych odpadów. Biorąc pod uwagę powyższe, ilość mieszkańców Gminy Łysomice oraz ilości odpadów powstające na terenie nieruchomości zamieszkałych wynika, iż dotychczasowe opłaty za gospodarowanie odpadami wnoszone przez mieszkańców Gminy Łysomice nie są w stanie pokryć całkowitego kosztu funkcjonowania systemu. Na koszty obsługi systemu składają się m. in. odbieranie, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych. Kosztem jest również utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz prowadzona przez Gminę obsługa administracyjna tego systemu.

Poniżej przedstawiono ilości odpadów przewidziane do odbioru i zagospodarowania oraz koszty zaoferowane przez Wykonawcę za świadczenie usługi w roku 2021. (dane z postępowania przetargowego ZP.271.18.2021).

Lp.

Rodzaj odpadu

Kod odpadu

Jednostka miary

Cena brutto (w zł)

Przewidywana ilość odpadów

Koszt w skali roku

NIERUCHOMOŚCI

1

Odpady papieru, tektury,

1 Mg

648,00

17,40

11.275,00

2

Odpady tworzyw sztucznych

1 Mg

864,00

393,00

339.552,00

3

Opakowania ze szkła

1 Mg

594,00

205,00

121.770,00

4

Odpady opakowaniowe z metali

1 Mg

216,00

-

 

5

Odpady ulegające biodegradacji

1 Mg

702,00

675,00

473.850,00

8

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne,

1 Mg

702,00

1933,00

1.356.966,00

SUMA ODPADÓW ZEBRANA Z NIERUCHOMOŚCI ZAMIESZKAŁYCH/ kwota za ODBIÓR I zagospodarowanie odpadów

 

 

3.223,40

2.303.413,00

PUNKT SELEKTYWNEGO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH

1

Odpady papieru, tektury

1 Mg

432,00

 

 

2

Odpady tworzyw sztucznych

1 Mg

648,00

 

 

3

Opakowania ze szkła

1 Mg

324,00

 

 

4

Odpady opakowaniowe z metali,

1 Mg

108,00

 

 

6

Odpady ulegające biodegradacji

1 Mg

486,00

29,00

14.094,00

7

Przeterminowane lekarstwa

1 Mg

216,00

 

 

8

Baterie i akumulatory

1 Mg

648,00

 

 

10

Aluminium

1 Mg

108,00

 

 

11

Żelazo i stal

1 Mg

108,00

 

 

12

Zużyte opony

1 Mg

594,00

15,60

9.266,40

14

Odpady betonu oraz gruzu betonowego, ceglanego

1 Mg

324,00

 

 

15

Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu,

1 Mg

540,00

286,00

154.440,00

16

Odzież i tekstylia,

1 Mg

594,00

 

 

17

Odpady niebezpieczne

1 Mg

216,00

 

 

18

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne, w

1 Mg

648,00

10,70

6.933,60

19

Odpady wielkogabarytowe

1 Mg

756,00

106,10

80.211,60

SUMA odpadów PSZOK/kwota za zagospodarowanie odpadów

 

 

447,70

264.965,60

RAZEM GMINA

 

 

3.671,10

2.568.378,60

 

Powyższa tabela przedstawia koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Kosztem jest również utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz prowadzona przez Gminę obsługa administracyjna tego systemu.

Łączne zaplanowane wydatki na funkcjonowanie systemu odbioru odpadów na 2021r. – zgodnie z załącznikiem Nr 13 do Uchwały Rady Gminy Łysomice Nr XXVI/168/2020 w sprawie uchwalenia budżetu gminy Łysomice na 2020 r. określono na ogólną kwotę 2.844.458,00 zł. Drastyczny wzrost kosztów funkcjonowania systemu wiąże się z koniecznością zmiany obowiązujących stawek wnoszonych przez mieszkańców.

Wójt Gminy Łysomice zawiadamia, że w dniu 26 listopada 2020 r. Rada Gminy Łysomice podjęła następujące Uchwały:

  1. Uchwałę Nr XXIV/154/2020 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz ustalenia stawki opłaty (W/w uchwała została zmieniona w dniu 09.12.2020 r. uchwałą nr XXV/162/2020)
  2. Uchwałę Nr XXIV/155/2020 w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych.
  3. Uchwałę Nr XXIV/160/2020 w sprawie ustalenie ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

Podjęcie przedmiotowych uchwał określone zostało w oparciu o wynik postępowania przetargowego na realizację usługi odbioru, transport unieszkodliwiania odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych, zlokalizowanych na terenie Gminy Łysomice w 2021 r. (zestawienie cen przedstawiono w tabeli powyżej), ilości powstających odpadów oraz liczby mieszkańców zamieszkujących Gminę.

Uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz ustalenia stawki opłaty, opiera się na wyborze dwóch metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami tj. od liczby mieszkańców i gospodarstwa domowego bez różnicowania wysokości stawek w każdej z wybranych metod. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi mogą skorzystać z zwolnienia z części opłaty za zagospodarowanie bioodpadów w przydomowym kompostowniku. Zaproponowane rozwiązanie w projekcie uchwały uwzględnia lokalne uwarunkowania w zakresie częstotliwości i masy odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Łysomice oraz czynników socjalno-społecznych w przypadku gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 4 osób.

Zgodnie z wyżej przywołanymi uchwałami od dnia 01 stycznia 2021 r. miesięczne stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniosą:

  1. 28 zł od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość – w przypadku, gdy nieruchomość zamieszkuje do 3 mieszkańców włącznie
  2. 101 zł – od gospodarstwa domowego w przypadku gdy nieruchomość zamieszkuje 4 mieszkańców w więcej.
  1. zwalnia się z części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, którzy kompostują bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości 2 zł. miesięcznie od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość w przypadku opisanym w pkt 1. oraz 8 zł od gospodarstwa domowego w przypadku pkt 2.

Powyższy zapis oznacza, że właściciele nieruchomości deklarujący kompostowanie bioodpadów zapłacą odpowiednio 26 zł/osobę/miesiąc w przypadku opisanym w pkt 1. oraz 93 zł miesięcznie w przypadku opisanym w pkt 2.

W przypadku skorzystania z ulgi związanej z kompostowaniem bioodpadów (tj. odpadów kuchennych i ogrodowych) właściciel nieruchomości nie otrzyma worków na bioodpady i nie będzie mógł ich wywozić do PSZOK.

Dodatkowo od dnia 1 stycznia każdy mieszkaniec będzie zobowiązany do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych.

W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku segregacji odpadów Wójt z urzędu wyda decyzję, w której określi wysokość opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, w których nie wypełniono obowiązku segregacji, stosując stawkę opłaty podwyższonej. Wysokość opłaty podwyższonej wynosi odpowiednio 84 zł od mieszkańca w przypadku nieruchomości zamieszkałych do 3 osób włącznie oraz 303 zł w przypadku gospodarstw domowych składających się z 4 i więcej osób.

Ważne! W związku ze zmianą metody ustalenia opłaty oraz zmianą stawki za odpady komunalne oraz wprowadzeniem ulgi związanej z posiadaniem kompostownika przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów istnieje obowiązek wypełnienia i złożenia nowych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

« wstecz

Kontakt


Urząd Gminy Łysomice

ul. Warszawska 8
87-148 Łysomice
woj. kujawsko-pomorskie

Archiwalny serwis www

tel. 56/678-32-22
fax 56/678-35-05
e-mail: sekretariat@lysomice.pl

Archiwalna strona BIP

Godziny urzędowania:
Poniedziałek: 7:30 - 15:15
Wtorek: 7:30 - 16:30
Środa: 7:30 - 15:15
Czwartek: 7:30 - 15:15
Piątek: 7:30 - 15:15

RrjK+cAAAAASUVORK5CYII=